Konfirmationer i Svanninge sogn 2024

Zacharias Schou Nørregård Frantzen

Zilja Else Ketty Bach Mikkelsen

Hvad er konfirmation?

Konfirmationen er det ritual i kirken, som markerer overgangen mellem barndom og ungdom. Konfirmation betyder, at Gud bekræfter det løfte om at være med dig, som han gav dig, da du blev døbt.
Som døbt får du lov til selv at tage stilling til din dåb, når du er på vejen mod at blive voksen. Ved konfirmation bekræfter Gud sit ja til dig og siger, at han holder, hvad han lovede til din dåb. Som konfirmand gentager du dåbens ja med dit ja til den kristne tro og bliver velsignet.

Gud siger ja til dig

Hvordan kan dåben bekræftes? Konfirmander spørger tit, om de nu tror nok eller tror rigtigt. Men konfirmationen handler først og fremmest om, at Gud bekræfter det, han lovede ved din dåb. Konfirmation er et tegn på, at Gud også er med dig, når ungdomslivet begynder.
Der findes tre valgmuligheder i konfirmationsritualet: To hvor konfirmanden skal svare ja og en mulighed uden spørgsmål til konfirmanden. Præsten afgør, hvilket konfirmationsritual, der anvendes til din konfirmation. Når du vælger at blive konfirmeret, siger trosbekendelsen i kirken og ja til konfirmationen, siger du ikke noget om, hvor meget eller hvor lidt du tror. Du siger ja til at tage imod Guds velsignelse og til, at Gud stadig er med i dit liv. Konfirmationen er din beslutning, og det er både du og Gud, som siger ja til hinanden en gang til.

Konfirmationsdatoer

I 2024 vil der kun være konfirmation i Svanninge kirke om lørdagen - og søndag vil udgå som konfirmationsdag.

Datoerne for konfirmation vil i 2024 fordele sig således:

Konfirmationer i "bededagsweekenden" i 2024:

Lørdag den 27. april kl. 09.30 i Falsled kirke

Lørdag den 27. april kl. 11.00 i Svanninge kirke

Konfirmationer i Svanninge sogn

Tabet af Store Bededag og konfirmationer i Svanninge sogn fremadrettet.

Der er en lang tradition i Svanninge sogn for at konfirmationerne har fundet sted i Store bededagsweekenden med først konfirmation i Falsled kirke om fredagen og herefter i Svanninge kirke om søndagen. Da jeg kom til som præst ændrede vi dagen for konfirmation i Svanninge kirke til lørdag i stedet for søndag med den mulighed at man fortsat også kunne vælge søndag. Forventeligt har konfirmander og forældre taget godt imod lørdag som konfirmationsdag, da det er rart at man ikke skal op på arbejde næste dag og derfor gav det sig selv – lørdag blev den store nye konfirmationsdag for de konfirmander, som skulle konfirmeres i Svanninge kirke.

Med tabet af Store Bededag som en fridag vil fredagskonfirmation i Falsled kirke ikke længere være en mulighed af indlysende grunde og fredag vil udgå som konfirmationsdag. I stedet vil der fremadrettet blive tilbudt konfirmation både lørdag og søndag i begge kirker.

De fleste vil med stor sandsynlighed vælge lørdag som den foretrukne dag for konfirmation, og da de fleste konfirmander hidtil er blevet konfirmeret i Svanninge kirke, vil den tidlige konfirmation blive lagt i Falsled kirke kl. 09.15 og den sene konfirmation i Svanninge kirke kl. 11.00 om lørdagen i den weekend, vi hidtil har kendt som Store bededagsweekenden. Er der ønske om at vælge søndag er dette også en mulighed.

I 2025 vil datoen for konfirmation i Svanninge og Falsled kirker således blive lørdag den 17. maj kl. 09.15 i Falsled kirke og kl. 11.00 i Svanninge kirke og med den ekstra mulighed for også at kunne vælge søndag den 18. maj.

I 2026 vil datoen for konfirmation i Svanninge og Falsled kirker således blive lørdag den 2. maj kl. 09.15 i Falsled kirke og kl. 11.00 i Svanninge kirke.

I skrivende stund er der ikke mange dage til at dette års konfirmander springer ud. Det er altid festligt og en stor glæde. Stort tillykke til dette års skønne konfirmander og god sommer ønskes I alle. Jeg håber at se jer til nogle af vores mange lækre gudstjenester, koncerter eller foredrag, som de kommende måneder byder på.

Sognepræst Therese Strand Kudajewski